Fyzioterapie v těhotenství a po porodu

Těhotenství je pro každou ženu výjimečné, je to jedno z nejhezčích období v životě ženy, pokud ovšem netrpí bolestmi. Během 9 měsíců projde tělo ženy velkými změnami jako je rostoucí děloha, pokles nožní klenby, velký tlak na svaly pánevního dna, změna dechového stereotypu, zvětšení prsou, rozestup břišních svalů, změna těžiště.

Často se stává, že tělo ženy se na změny, které k těhotenství patří, nezvládne adaptovat, proto dochází k bolestem beder, kostrče, SI skloubení, k bolestem třísel, chodidel, k zadýchávání a různým dalším obtížím.

A právě fyzioterapie může s obtížemi vznikajícími během těhotenství pomoci. Každá žena je individuální a i její těhotenství je individuální, proto se snažíme ženu hýčkat, udělat každou fyzioterapii přímo na míru dané ženě a právě vzniklým obtížím.

S čím Vám můžeme díky fyzioterapii během těhotenství pomoci:

• úleva od bolesti pohybového aparátu - zejména v oblasti zad, pánve, kostrče a dolních končetin
  • práce s dechem – aktivní bránice
  • aktivace a relaxace svalů pánevního dna
  • doporučení vhodných pohybových aktivit a cvičení
  • podpora funkce nožní klenby
  • režimová opatření v těhotenství
  • příprava na porod

Po porodu

Fyzioterapie je velmi důležitá také po porodu, kdy se tělo vyrovnává se změnami, kterými prošlo během těhotenství. Pokud žena trpí výraznými bolestmi, může nás navštívit už během šestinedělí, ale častěji se spíše potkáváme se ženami až po šestinedělí.

Co po porodu nejčastěji ošetřujeme

• jizvy jak po vaginálním porodu, tak také po císařském řezu
  • rozestup břišních svalů
  • svaly pánevního dna
  • bolest zad

Doporučíme Vám vhodná cvičení a aktivity pro poporodní období, pomůžeme Vám k rychlejšímu návratu do kondice posílením oslabených svalů a uvolněním svalů přetěžovaných, naučíme Vás, jak aktivovat hluboký stabilizační systém (střed těla) a správné držení těla.

Během těhotenství a po porodu používáme zavinovací trojcípé šátky, a pokud je to třeba tak také tejpujeme. Šátek je v těhotenství vhodný k podpoře bříška, centraci dělohy a uvědomění si změny těžiště, také při bolestech SI skloubení, beder, kostrče nebo stydké spony. Po porodu nejčastěji ženy učíme vázat šátek již v porodnici k rychlejšímu zavinování dělohy, je vhodný také při bolestech zad. Tejpování využíváme např. u diastáz.